ELEMEN REKA BENTUK

Elemen reka bentuk…??????
Ok hari ini kita akan mengenal sedikit sebanyak mengenai elemn reka bentuk…
Elemen ini merupakan unit asas dalam pembentukan sesuatu imej visual. Contoh lukisan perabot, lukisan pelan rumah dan sebagainya.
Dalam elemen ini pula terbahagi kepada 6…!!!
Yang pertama, iaitu titik….
Semua orang pasti mengenal apa itu titik bukan. Tidak mungkin tidak pernah Nampak titik. Titik ini biasa digunakan oleh kita. Keperluan dalam penghasilan lapora. Betulkan..???
Tetapi titik juga, merupakan satu elemen reka bentuk yang paling mudah. Titk ini mempunyai pelbagai fungsi yang dapat kita gunakan. Contohnya, titik focus pada sesuatu lukisan, titk yang member tumpuan pada satu keadaan dan lain-lain.
Mesti anda pernah melihat buruj di langit…??cuba anda perhatikan pasti setiap cantuman buruj itu dihsailkan oleh titik-titk yang terdapat di burujkan…????



Titik bagi anak panah diatas dapat menarik tumpuan kita terutama sekali pada pergerakkan yang seiringan bersama…ok itu elemen bagi titik.

Seterusnya elemen bagi garisan pula, setiap kehidupan kita adanya garisan yang sering kita lihat terutama di jalan raya. Garisan ini pula dianggap sebagi satu titik yang dilukis rapat sehingga terbentuknya satu lukisan garisan panjang. Dengan mata kita, kita hanya melihat ianya garisan bukan titik betulkan..??
Oleh sebab itu, garisan ini boleh menjadi pelbagai bentuk menegak, melengkung atau bermacam-macam bentuk lagi…
Kali ini bentuk pula elemen reka bentuk…
Bentuk ini dikatakan  sebagai satu kawasan yang jelas kelihatan daripada ruang bersebelahan atau di sekelilingnya. Ianya terbentuk setelah satu garisan yang wujud menutup atau mengelilingi kawasan tersebut.

Bentuk ini boelh diwakilkan kan sebagai bentuk fizikal, pergerakan mata dan sebagainya. Melalui bentuk kita boleh memahami sesuatu symbol yang timbul hasil bentuk itu.
Sekarang ini kita pergi pula ke elemen nilai dalam reka bentuk..
Nilai ini merupakan darjah kecerahan dan kegelapan relative sesuatu elemen reka bentuk.
Garisan, warna, tekstur dan bentuk memerlukan perbandingan nilai supaya dapat dilihat Nilai digunakan untuk menjelaskan objek, bentuk dan ruang.

Nilai ini boleh digambarkan dengan kegembiraan, keseronokan kesedihan, misteri dan sebagainya..

No comments:

Post a Comment