Menurut wikipedia, nama ergonomik berasal daripada perkataan Greek iaitu ergos (kerja) dan nomos (undang-undang semulajadi). Bermaksud, rekaan mesin atau produk yang disesuaikan dengan fizikal manusia.
Prinsip-prinsip ergonomik adalah untuk membaiki penggunaan antara pekerja dengan tempat kerja. Jenis peralatan yang mereka gunakan, bagaimana proses kerja dilakukan, dan persekitaran tempat mereka bekerja.
Penulis buku Bodyspace-Anthropometry, Ergonomics and the design of Work, Stephen Pheasant mengatakan, ruang kerja pejabat yang asas mempunyai hanya meja dan kerusi, pengguna hanya melakukan dua pekerjaan sahaja iaitu:
1. Tugasan berasaskan kertas- membaca, melakar dan menulis.
2. Tugasan berasaskan skrin- komputer, projektor dan televisyen.
........lets talk......
BARU 15 minit di depan komputer menyiapkan tugasan, leher, bahu dan pergelangan tangan sudah berasa lenguh. Bahagian belakang dan pinggang pula terasa sengal.
Jika berhadapan dengan situasi ini, apa yang akan anda lakukan? Mahu meneruskan kerja atau berehat seketika? Atau melakukan alternatif lain seperti membetulkan kedudukan dan mencari posisi yang lebih selesa.
"Persekitaran kerja yang ergonomik memang membantu meningkatkan kualiti kerja. Tapi ia tidak semestinya bergantung kepada perabot yang digunakan, sebaliknya setiap individu boleh mewujudkan persekitaran ergonomik jika mereka mahu," kata Pakar dan Perunding Kesihatan Pekerjaan, Dr. B. Jagdev Singh.
Merujuk Wikipedia, terma ergonomik berasal dari perkataan Greek iaitu ergon yang bermaksud kerja dan nomos yang bermaksud hukum semula jadi.
Ergonomik diterjemahkan sebagai satu disiplin dalam bidang sains dan teknologi yang bertujuan untuk menyesuaikan penggunaan peralatan-peralatan pekerjaan, reka bentuk tempat kerja, persekitaran dan cara bekerja mengikut had serta kemampuan fizikal dan mental para pekerja.
"Atau dalam bahasa yang lebih mudah, memadankan mesin atau peralatan dengan manusia juga sebaliknya agar boleh berinteraksi atau bekerja dalam suasana yang harmoni," kata beliau.
Menurutnya, ergonomik juga disebut human factors di mana ia mengambil kira ciri-ciri individu seperti tinggi, berat, bentuk badan, penglihatan dan yang paling penting tahap kesihatan seseorang.
Penyelidik bidang ini melihat kepada penyesuaian kemampuan manusia melalui cara kerja, tempat kerja dan peralatan yang sesuai untuk bekerja. Reka bentuk ergonomik yang betul penting bagi mengelakkan kecederaan akibat daripada beban dan ketegangan jangka panjang.
Faktor risiko ergonomik
Dr. Jagdev berkata, bagi mendapatkan persekitaran kerja yang ergonomik ia tidak memerlukan perabot khas yang pastinya mencecah harga ribuan ringgit.
"Setiap individu adalah berbeza dari segi fizikal dan juga kekuatan. Kebolehan mereka juga berbeza. Fakta asas ini tidak boleh diubah. Kita perlu menggunakan fakta asas ini untuk merancang kerja dan juga keadaan persekitaran kerja," katanya.
Seseorang pekerja harus tahu apakah faktor risiko ergonomik yang sering berlaku di tempat kerja, kata Dr. Jagdev.
Faktor risiko ergonomik merujuk kepada aspek kerja yang boleh menyebabkan kelesuan otot, kecederaan anggota badan disebut penyakit otot rangka (muscular skeletal disorder - MSD) dan juga sindrom carpal tunnel (pergelangan tangan).
Menurutnya, secara umum terdapat lima faktor risiko ergonomik. Faktor utama adalah kedudukan badan tidak neutral ketika melakukan kerja seperti penyalahgunaan otot akibat membongkok, memusingkan badan secara paksa, mencangkung dan mendongak.
"Apabila pekerja melakukan kerja dalam keadaan kedudukan tidak neutral, ia akan memberi tekanan kepada struktur otot rangka seperti tendon, ligamen, saluran saraf dan salur darah," katanya.
Perkara tersebut berlaku kerana reka bentuk ruang kerja dan kedudukan kerja yang biasa diamalkan.
Katanya, keadaan seperti reka bentuk, susun atur komputer dan papan kekunci, kerusi serta meja yang tidak selesa menyebabkan pekerja terdedah kepada risiko tersebut.
Faktor kedua menurut beliau adalah kerja-kerja berulang yang melibatkan pergerakan anggota badan yang sama. Ia biasanya melibatkan otot, tendon dan sendi.
"Biasanya pekerja tidak menyedarinya sehingga merasa tanda-tanda awal seperti lenguh, kebas dan kelesuan atau sakit otot. Ini berpunca daripada masa kerja yang panjang, kadar kerja dan masa rehat yang pendek," kata beliau.
Pekerja dinasihat melakukan senaman regangan untuk mendapatkan pengaliran darah yang baik pada seluruh anggota dan mengelakkan daripada mendapat kelesuan otot, lenguh atau sakit pada anggota badan tertentu.
Walaubagaimanapun menurut Dr. Jagdev, terdapat juga kes di mana berlaku masalah seperti ini dan apabila dianalisis, ia bukan disebabkan kerja. Sebaliknya berpunca daripada kesilapan posisi ketika tidur.
Faktor seterusnya kata beliau adalah sentuhan.
"Tekanan wujud apabila permukaan tisu lembut seperti tapak tangan, bahagian dalam lengan, pergelangan tangan dan jari yang bersentuhan dengan permukaan tajam atau keras seperti bahagian tepi meja dan papan kekunci," katanya.
Bagi mengurangkan masalah berkenaan penggunaan pelapik gel untuk pergelangan tangan dapat membantu mengurangkan tekanan yang diterima pada permukaan tisu lembut.
Kedudukan yang statik juga menjadi faktor risiko kepada individu. Statik bermaksud pergerakan yang minimum pada bahagian tertentu ketika bekerja.
"Biasanya pekerja mengekalkan sesuatu kedudukan atau posisi dalam keadaan agak lama dan mengakibatkan pergerakan minimum pada otot dan sendi. Contohnya seperti berdiri terlalu lama. Akibatnya akan berlaku gangguan atau kurangnya pengaliran darah.
"Pekerja yang sering menggunakan komputer dinasihatkan agar kerap bergerak dan melakukan senaman regangan ringkas setiap 40 minit," katanya.
Faktor terakhir kata Dr. Jagdev adalah pencahayaan dan suhu ruang kerja.
"Kedua-dua faktor ini memainkan peranan penting bagi meningkatkan produktiviti pekerja," kata beliau.
Menurutnya, fokus yang terlalu lama pada sesuatu imej akan menyebabkan mata menjadi letih atau tertekan.
Kerana itu pekerja digalakkan mengelipkan mata bagi menggalakkan kelembapan pada permukaannya dan juga rehat setiap 30 minit bagi memulihkan tumpuan terhadap sesuatu objek.
Manakala suhu yang terlampau panas atau sejuk akan mengganggu pengaliran darah dan haba badan.
Langkah positif bagi mengelakkan MSD:-
Walaupun persekitaran tidak ergonomik boleh mengundang MSD kata Dr. Jagdev, namun daripada kebanyakan kes yang dikendalikannya tidak berkaitan dengan kerja.
"Ia juga boleh disebabkan permainan atau sukan seperti bola sepak, sepak takraw, ragbi dan sebagainya," kata beliau.
Bagaimanapun katanya, setiap individu yang berkerja perlu mengambil langkah positif bagi mengelakkan sebarang kecederaan berlaku tidak kira di mana sahaja.
Antara langkah yang boleh diambil:
l Tetapkan suhu persekitaran sekitar 22 - 25C dan kelembapan pada 40-70 peratus.
l Ubah ketinggian monitor komputer pada aras yang sesuai, pastikan bahagian atas monitor berada pada aras yang sama dengan mata bagi memastikan pekerja tidak tunduk atau mendongak ketika melihat skrin.
l Bagi pekerja yang menggunakan komputer riba, ubah sudut skrin sehingga pada jarak penglihatan optimum manakala jarak antara skrin ditetapkan pada satu depa.
l Ubah suai arah dan sudut skrin bagi mengelakkan silau serta gunakan tirai untuk mengawal cahaya.
l Rehatkan mata dengan melihat objek-objek segar seperti pokok, rumput, daun dan ikan.
l Pekerja disarankan mengambil tempoh rehat selama lima minit setiap satu jam bekerja dan masa santai di kerusi selama satu hingga dua minit setiap setengah jam bekerja atau bila yang dirasakan sesuai.
l Ketika masa rehat pekerja dinasihatkan bangun dan berjalan kerana pergerakan dapat mengurangkan tekanan pada minda serta membantu pengaliran darah.
l Semasa santai pula, pekerja dinasihatkan melakukan senaman regangan ringkas bagi membantu pengaliran darah dan mencegah kelesuan otot.
l Posisi atau kedudukan papan kekunci atau tetikus perlu berada dalam keadaan mudah dicapai dan dekat dengan badan.
l Gunakan kerusi yang sesuai dan boleh diubah ketinggian dan kecondongan bagi memberikan keselesaan kepada pekerja. Seandainya kaki tidak mencecah ke lantai, gunakan bangku kecil untuk menampan.
Kesan ergonomik yang tidak baik :
kemalangan dan kecederaan
MSD
nmorbiditi psikologi
kejadian kritikal (termasuk kemusnahan persekitaran)
pengurangan kecekapan dan produktiviti terjejas
kegagalan sistem
ketidakpuasan kerja
moral rendah di kalangan pekerja
berhenti kerja
Ke arah persekitaran ergonomik
Sekali lagi Dr. Jagdev menekankan bahawa ergonomik bukan terletak sepenuhnya pada peralatan yang digunakan.
"Yang paling penting adalah usaha kita sendiri untuk menjaga keselamatan diri ketika berkerja bagi mengelakkan sebarang kemalangan juga menjaga kesihatan keseluruhan dengan sebaiknya," katanya.
Dalam apa sekali pun keadaan katanya, kemalangan boleh berlaku namun jika ia boleh diminimumkan adalah lebih baik.
"Peralatan yang canggih sekali pun tidak berupaya menghalang diri kita daripada mendapat kecederaan atau pun diserang penyakit.. Menjaga pemakanan dan bersenam di samping peka dengan keadaan sekeliling adalah kunci untuk mendapatkan kesihatan yang optimum," katanya.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1213&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm#ixzz2VRngFpyI
© Utusan Melayu (M) Bhd
3 Tip Mengelakkan Kesakitan Ketika Duduk Lama Menghadap Komputer
1. Lakukan senaman ringkas bagi meregangkan otot-otot badan di ruang kerja kita.
2. Gunakan teknik Pomodoro® 30 minit. 25 minit digunakan untuk fokus melakukan kerja dan 5 minit untuk kita berehat sebentar.
3. Lihat pemandangan landskap hijau untuk merehatkan mata yang kering akibat mengadap terlalu lama skrin monitor komputer.
Apabila pejabat lebih ergonomik, pekerja berasa lebih sihat, selesa dan selamat . Selain itu, produktiviti kerja pekerja akan meningkat dan berkualiti.
Disokong oleh David J. Oborne, penulis buku Ergonomics at Work, apabila memahami bagaimana kita melakukan kerja atau berinteraksi dengan peralatan, dan apabila manusia dengan mesin dalam keadaan lengkap melengkapi, produktiviti kita akan meningkat.
No comments:
Post a Comment